„Pozwólmy zwierzętom żyć tam, gdzie się urodziły” to temat Ogólnopolskiego Projektu Międzyprzedmiotowego, do którego przystąpili uczniowie i nauczyciele PSP w Rybnej.
24 maja 2013r. w naszej szkole miało miejsce podsumowanie projektu, który był realizowany przez wszystkich uczniów na różnych przedmiotach.
Celem projektu było uwrażliwienie uczniów na uwagę problemu wymierania wielu gatunków zwierząt, handel rzadkimi gatunkami zwierząt z całego świata, problem przywożenia pamiątek z chronionych gatunków zwierząt.
W ramach projektu obejrzeliśmy sprowadzoną z Warszawy wystawę dotyczącą zwierząt egzotycznych. Obejrzeliśmy prezentację multimedialną dotyczącą zagrożonych gatunków roślin i zwierząt. Zorganizowaliśmy szereg lekcji poświęconych temu tematowi; mówiliśmy o handlu zagrożonymi gatunkami, o transporcie w nieludzkich warunkach do Polski i o tym, do czego wykorzystywane są zwierzęta.
Wykorzystaliśmy broszury nadesłane do szkoły, zawierające informacje, zagadki, komiksy, kolorowanki. W czasie zajęć świetlicowych graliśmy w grę Leon Kameleon ratuje zwierzęta. Uzupełnialiśmy mapę gatunków z naklejkami zwierząt.
Wykonaliśmy piękne prace plastyczne o zwierzętach egzotycznych. Przygotowaliśmy maski zwierząt, które wykorzystaliśmy przy zorganizowaniu happeningu „Marsz zagrożonych gatunków zwierząt”.
Uczniowie opracowali gazetkę szkolną zawierającą artykuły o problemach wymierania wielu gatunków roślin i zwierząt. Pisali wiersze, które prezentowali na spotkaniu: „Czemu płaczesz krokodylu,
smutną minę masz,
Czyżbyś wrócić chciał do Nilu,
Tam rodzinę masz?
Nie chcę siedzieć tu w niewoli,
Ciągle ronić łzy,
Chciałbym wrócić już do swoich,
Czy pozwolisz mi?
W ramach języka angielskiego uczniowie opracowali album zwierząt zagrożonych wyginięciem. Opracowaliśmy i przeprowadziliśmy ankietę dotyczącą ochrony zagrożonych gatunków.
W miłej atmosferze odpowiadaliśmy na zagadki przyrodnicze, śpiewaliśmy przygotowane piosenki. Podsumowaniem wydarzeń dnia było oglądanie prezentacji multimedialnej opracowanej przez starszych uczniów dotyczącej zagrożonych gatunków.
Udział w projekcie uświadomił uczniom konieczność ochrony zagrożonych wyginięciem roślin i zwierząt, przybliżył zobowiązania zawarte w Konwencji Waszyngtońskiej. Był wspaniałą lekcją przyrody angażującą wszystkich uczniów, którzy w bardzo atrakcyjny sposób prezentowali przygotowane zagadnienia.